Konsekvenser ved brudd på regelverket

Ved brudd på alkoholloven tildeles prikker

Det blir gjennomført salgs- og skjenkekontroller i Alstahaug kommune. Hvis vi etter en kontroll konkluderer med brudd på alkoholloven, er vi forpliktet til å tildele prikker. 

 

Antall prikker for hvert regelbrudd

8 prikker

  • Salg, utlevering og skjenking til mindreårige
  • Brudd på bistandsplikten
  • Brudd på kravet om forsvarlig drift
  • Hindring av kontroll

4 prikker

  • Salg, utlevering og skjenking til åpenbart beruset person eller person som må antas å bli åpenbart påvirket av rusmidler
  • Brudd på tidsbestemmelsene
  • Skjenking av sprit til person mellom 18 og 20 år
  • Brudd på aldreskrav til den som skjenker, utleverer eller selger alkohol

2 prikker

  • Åpenbart påvirket person i lokalet
  • Mangler ved internkontrollsystemet
  • Manglende levering av omsetningsoppgave
  • Manglende betaling av gebyr
  • Brudd på regler om styrer og stedfortreder
  • Gjentatt diskriminering
  • Gjentatt narkotikaomsetning

1 prikk

  • Brudd på reglene om alkoholfrie alternativer
  • Brudd på reglene om plassering av alkoholholdig drikk på salgsstedet
  • Brudd på reglene om skjenkemengde for brennevin
  • Konsum av medbragt alkohol
  • Gjester tar med alkohol ut
  • Brudd på reklameforbudet 
  • Brudd på vilkår gitt i bevillingen

 

Inndragning på bakgrunn av prikktildeling

Hvis et salgs- eller skjenkested i løpet av to år får tolv prikker, er vi forpliktet til å inndra salgs- eller skjenkebevillingen i en uke. Når bevillingen er inndratt, kan ikke stedet selge eller skjenke alkohol.

 

Inndragning i kortere periode elle for resten av bevillingsperioden

Kommunen kan i bevillingsperioden inndra en bevilling for en kortere periode eller resten av bevillingsperioden, dersom vilkårene i alkohollovens § 1-7b ikke lengre er oppfylt, eller dersom bevillingshaver ikke oppfyller forpliktelsene etter alkoholloven eller gitt i medhold av alkoholloven. Det samme gjelder ved overtredelse av bestemmelser gitt i eller i medhold av annen lovgivning når bestemmelsene har sammenheng med alkohollovens formål. 

Bevilling kan også inndras på bakgrunn av at det skjer gjentatt narkotikaomsetning på skjenkestedet, eller dersom det ved skjenkestedet skjer gjentatt diskriminering av grunner som nevnt i straffelovens § 186.

En bevilling kan også inndras dersom den ikke er benyttet i løpet av det siste året (jfr. alkohollovens § 1-8).

 

Politiets stengningsadgang

Politiet kan stenge et sted som driver salg eller skjenking av alkoholholdig drikk uten å ha bevilling. 

For å forhindre forstyrrelse av offentlig ro og orden, ivaretakelse av enkeltpersoners eller allmennhetens sikkerhet, eller for å avverge elelr stanse et lovbrudd kan politiet stenge et salgs- eller skjenkested for inntil to dager (jfr. alkohollovens § 1-8a)

 

Lover og regler

Lover og regler som gjelder salgs- skjenke- og serveringssteder

Diskriminering på utesteder

Regler og råd for utesteder

Det er forbudt for utesteder å diskriminere gjestene, slik det er beskrevet i straffelovens § 186. Konsekvensen kan bli at stedet blir tildelt prikker. Under konsekvenser ved brudd på regelverket kan du se hvor mange prikker som tildeles ved forskjellige typer brudd.

 

Gjestene skal behandles på en likeverdig måte. Dette betyr for eksempel:

  • Ingen kan nektes adgang eller bli behandlet dårligere på grunn av hudfarge eller nasjonal opprinnelse
  • Personer med nedsatt funksjonsevne skal ha samme rett til servering som andre
  • Det er ikke lov med ulik inngangspris for kvinner og menn, eller ulik praksis for å slippe inn kvinner og menn
  • En person med et utradisjonelt kjønnsuttrykk skal nyte samme respekt som andre
  • Det ikke er tillatt å diskriminere på bakgrunn av homofil orientering
  • Det er som hovedregel forbudt å ha andre aldersgrenser enn de som samsvarer med aldersgrensene for alkoholservering, som enten er 18 eller 20 år. Les også følgende artikkel hos Likestillings- og diskrimineringsombudet

 

Slik kan utesteder unngå å diskriminere:

  • Gjør medarbeiderne godt kjent med hva som er diskriminering, og snakk om situasjoner hvor dere står i fare for å diskriminere
  • Ha klare regler for krav til kleskode, legitimasjon, alder og oppførsel, og sørg for at disse gjelder for alle
  • La reglene være godt synlige for gjestene, slik at en eventuell avvisning kan begrunnes

 

Har du opplevd å bli diskriminert på et utested?

Kontroller

Ansvarlig salg og skjenking er bevillingshavers ansvar. Kommunen foretar lovbestemte kontroller av butikker, restauranter, barer, puber osv. for å se om alkoholsalget er forsvarlig og i samsvar med regelverket.

Kontrollene våre omfatter:

  • Vandelsvurderinger i forbindelse med søknadsbehandlingen og i driftsperioden.
  • Salgskontroller i butikker og skjenkekontroller på restauranter, barer, puber og hoteller.
  • Råd og veiledning i søknadsprosessen og i driftsperioden.

 

Vandelsvurdering

Når kommunen mottar søknader om bevilling ber vi alltid om en uttalelse fra politiet og skatteetaten (vi kan også be om uttalelser fra andre aktører vi finner nødvendig for å kunne behandle søknaden).  De melder fra til oss om forhold som tilsier at søknaden ikke bør innvilges. Kravet til uklanderlig vandel i alkoholloven og serveringsloven skal være oppfylt.  

 

Salgs og skjenkekontroller

Skjenkekontrollørene ser etter brudd på alkohollovgivningen.

Hvis kontrollørene har sett mulige overtredelser av alkoholloven, forteller de kort om observasjonene sine til den ansvarlige på stedet. Innen en uke får bevillingshaver et brev med resultatet av kontrollen, inkludert kontrollørenes rapport. Bevillingshaver får anledning til å kommentere rapporten før kommunen saksbehandlere avgjør om forholdet utgjør et brudd på regelverket eller ikke. 

Hvis vi etter en kontroll konkluderer med brudd på alkoholloven, er vi forpliktet til å tildele prikker. Hvis stedet får tolv prikker eller flere i løpet av en to-årsperiode, blir bevillingen inndratt i minimum en uke. Se under konsekvenser ved brudd på regelverket hvor mange prikker som tildeles ved de forskjellige overtredelsene.

Uklanderlig vandel

Alkoholloven stiller krav om at bevillingshaver skal ha uklanderlig vandel i henhold til alkoholloven, skatte-, avgifts- og regnskapsloven. Dette gjelder også i driftsperioden. 

De vanligste årsakene til inndragning av bevilling som følge av dårlig vandel er:

  • manglende innsending av mva-oppgaver
  • forsinket betaling av merverdiavgift, arbeidsgiveravgift eller forskuddstrekk
  • store restanser på restskatt
  • manglende innlevering av selvangivelser
  • regnskaps­overtredelser som gjerne avdekkes gjennom bokettersyn
  • manglende fortløpende registrering av kontantomsetning

Falsk legitimasjon

Det kan være utfordrende når falsk legitimasjon forsøkes brukt for å komme inn på et serveringssted eller for å kjøpe alkoholholdig drikk. Mye kan gjøres for å unngå å bli lurt.

At en person har brukt falsk legitimasjon fritar ikke for ansvar. Derfor er det viktig å ha klare rutiner for legitimasjonskontroll, hva slags legitimasjon som godtas og retningslinjer for hvordan man kan avsløre falsk legitimasjon.

Legitimasjonen som blir fremvist skal vurderes. Har utløpsdatoen på kortet gått ut? Kjenner du igjen vedkommende på bildet? Ser det ut som kortet er forfalsket?

Er du usikker bør du også stille kontrollspørsmål: Hvilket stjernetegn har du? Hva er ditt fødsels- og personnummer? Hvilken bank bruker du?

De som bruker falsk legitimasjon utsetter salgs- eller skjenkestedet for en risiko, og derfor bør all bruk av falsk legitimasjon anmeldes til politiet. Det vil også ha en preventiv effekt.

Oversikt over prikktildeling i kommunen

Her legger kommunen ut oversikt over hvilke salgs - og skjenkesteder som har fått prikker, og årsaken til prikktildelingen.
Oversikt over prikktildeling i kommunen siste 24 måneder