Hopp til toppmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden

Pressemeldinger

En ny smittet fredag 27.11.2020

Sent i går kveld, torsdag, fikk vi melding om en ny positiv Covid-19 prøve. Prøven er tatt av en kjent nærkontakt til tidligere smittet, og alle nærkontakter til den aktuelle smittede er nå kontaktet og satt i karantene. Kommunen har kontroll på situasjonen, og følger både den smittede og nærkontaktene opp videre.

En ny smittet søndag 22.11.2020

Det ble i går kveld, søndag, registrert et nytt positivt prøvesvar i Alstahaug. Det dreier seg om importsmitte og vedkommende er isolert. Alle nærkontakter er satt i karantene.

Pressemelding: En ny smittet mandag 26.10.2020

En av de 41 nærkontaktene til den smittede som ble plassert i karantene mandag 19.10 har testet positivt for koronavirus. Samtlige nærkontakter ble testet og testresultatene viser at ytterligere én person er smittet med koronavirus. Av de 42 personene i karantene i Alstahaug er det totalt to som er smittet med koronavirus.

Angående prosessinnrammingsfasen i «nye Helgelandssykehuset» fra kommunene Alstahaug, Brønnøy, Dønna, Grane, Hattfjelldal, Herøy, Leirfjord, Sømna, Vefsn, Vega og Vevelstad,

Kommunene Alstahaug, Brønnøy, Dønna, Grane, Hattfjelldal, Herøy, Leirfjord, Sømna, Vefsn, Vega og Vevelstad sendte i forrige uke ut et brev til styrene der vår forventning til innholdet i det ferdigstilte dokumentet utarbeidet i prosessinnrammingsfasen i «Nye Helgelandssykehuset» ble synliggjort. Det er dessverre med en del skuffelse vi leser dokumentet som nå er lagt fram for styrebehandling.

Angående prosessinnrammingsfasen i "nye Helgelandssykehuset" fra kommunene Alstahaug, Brønnøy, Dønna, Grane, Hattfjelldal, Herøy, Leirfjord, Sømna, Vefsn, Vega og Vevelstad

Brev til styrene i Helse Nord RHF og Helgelandssykehuset HF. Kommunene Alstahaug, Brønnøy, Dønna, Grane, Hattfjelldal, Herøy, Leirfjord, Sømna, Vefsn, Vega og Vevelstad ser med spenning fram til at prosessinnrammingsfasen i Helgelandssykehuset 2025 nå nærmer seg slutten, og at resultatet av måneders arbeid nå skal legges fram for styrebehandling i Helgelandssykehuset og Helse Nord.

Pressemelding 29.05.2020: Nye informasjonssider om sykehussaken på www.alstahaug.kommune.no

Alstahaug kommune har over tid jobbet aktivt med saker vedrørende framtidens Helgelandssykehus, og prosessen som nå er døpt «Nye Helgelandssykehuset». Prosessen er nå inne i konseptfasen, der Helseminister Bent Høies vedtak fra januar skal fylles med faglig innhold og sykehustjenester. Vi vil gjøre informasjon om vårt arbeid lett tilgjengelig for innbyggere og andre interesserte og har derfor bygget opp nye informasjonssider på https://www.alstahaug.kommune.no/nye-helgelandssykehuset

Pressemelding 15.05.2020: Søker etter framtidige sykepleierstudenter på Helgeland

I ei felles satsing mellom alle kommunene på Helgeland og Helgelandssykehuset, er det nå startet et samarbeidsprosjekt med VID vitenskapelige høgskole. - Vi søker nå alle som kan tenke seg desentralisert sykepleierutdanningen fra høsten 2021. Vi håper flest mulig vil svare på en kort spørreundersøkelse for å registrere interesse, sier Hulda Gunnlaugsdottir, adm.dir. i Helgelandssykehuset.

30.04.2020: Pressemelding fra NAV Alstahaug

​Nå kan innbyggerne i Alstahaug søke om sosialhjelp digitalt i stedet for på papirskjema. Den nye løsningen gjør at innbyggerne kan søke hjemmefra hele døgnet og også via mobilen sin.

Utvidede karanteneregler for Alstahaug opphører fredag 1. mai

Formannskapet har i dag torsdag 30.04.2020 enstemmig vedtatt å ikke fatte et nytt vedtak om lokal forskrift om utvidede karantenebestemmelser. Dagens karantenebestemmelser opphører fredag 1. mai. Det betyr at det er de samme karantenereglene som gjelder for Alstahaug kommune, som for resten av landet.

Lokal forskrift om utvidede karanteneregler i Alstahaug kommune 24.04.2020

For å forsinke og hindre spredning av Covid-19, og bidra til å opprettholde nødvendige helse- og omsorgstjenester, fatter Formannskapet i Alstahaug kommune, på delegasjon fra Kommunestyret i sak 8/20, 24.04.2020 følgende vedtak etter smittevernloven § 4-1, femte ledd. Denne forskriften erstatter lokal forskrift av 17.4.2020, og har en varighet på 7 dager.