Regjeringen innfører nå drastiske tiltak for å hindre smittespredning. Tiltakene gjelder fra i dag torsdag 12. mars kl. 18:00. Dette involverer blant annet stenging av alle skoler og barnehager.

Alle i som jobber  innenfor helse- og omsorgstjenester, transportsektoren eller andre kritiske samfunnsfunksjoner kan få et omsorgstilbud til sine barn. Dette tilbudet vil være tilgjengelig i Alstahaug kommune fra mandag 16. mars. Ikke bruk personer i risikogrupper (for eksempel eldre) til barnevakt.

Barn med særlige omsorgsbehov skal også få opprettholdt sitt tilbud etter individuell vurdering. Kommunen har fokus på å opprettholde funksjoner som ivaretar liv og helse.

Alle som kommer fra reiser utenom Norden, skal i karantene i fjorten dager fra hjemreisedato, uavhengig av om de har symptomer eller ikke. Dette med tilbakevirkende kraft regnet fra 27. februar.

Følgende tilbud skal også stenges med virkning 12. mars kl. 18:00

• Kulturbadet stenges fra i dag 12. mars kl. 18.00
  • Idrettsarrangementer og organisert idrettsaktivitet både innendørs og utendørs
  • Alle virksomheter i serveringsbransjen med unntak av kantiner og spisesteder som kan legge til rette for at besøkende kan holde minst 1 meters avstand. Servering av mat skal ikke skje som buffet. Serveringsbransjen omfatter restaurant, bar, pub og uteliv.
  • Treningssentre
  • Virksomheter som tilbyr frisørtjenester, hudpleie, massasje og kroppspleie, tatovering, piercing og lignende.
  • Svømmehaller, badeland og lignende.

Se helsedirektoratet for fullstendig oversikt over tiltak og for oversikt over hvilke samfunnsfunksjoner som regnes som kritiske