Hopp til toppmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden

Politisk verksted

Tirsdag 12. mars gjennomførte vi politisk verksted for kommunestyret i Alstahaug. I tverrpolitiske grupper diskuterte politikerne grunnleggende spørsmål knyttet til den nye kommuneplanens samfunnsdel. Nå skal arbeidsgruppa jobbe videre med innspillene politikerne ga gjennom sine diskusjoner.

Mennesker rundt gruppebord. En mann holder en mikrofon. En dame lytter.

NIBIO skal kartlegge jorda i Alstahaug

NIBIO (Norsk institutt for bioøkonomi) har det nasjonale ansvaret for stedfesting og dokumentasjon av jordsmonnets egenskaper på fulldyrka og overflatedyrka jord. I år vil NIBIO utføre jordkartlegging i Alstahaug kommune. Arbeidet vil pågå fra 22. april til 16. mai. Kartet til høyre viser hvilke arealer som berøres.

Kartutsnitt over berørte områder

Sykepleierstudenter med pilotprosjekt innen velferdsteknologi

Sykepleierstudentene har praksis i hjemmesykepleien i Alstahaug. Hjemmetjenesten hadde flere medisindispensere liggende som ikke var i bruk. Studentene valgte derfor å gjennomførte et pilotprosjekt hvor de valgte ut brukere som de mente kunne ha god nytte av medisindispenser, ga dem hver sin Karie med god opplæring og oppfølging samt evaluering etter 2 uker.

Sykepleiestudenter fra VID Helgeland: Benedikte Horsgård, Ine-Sofi Walther, Torunn Sørøy Aakerøy og Linda Mikalsen

Tilskudd til friluftstiltak 2024

Frivillige lag og organisasjoner kan nå søke om tilskudd fra Helgeland friluftsråd til friluftslivtiltak i egen kommune. Årets søknadsfrist er 7. april.

Ny forenings- og aktivitetsportal på mittalstahaug.no

Alstahaug kommune har et rikt foreningsliv med mange spennende aktiviteter. Alstahaug frivilligsentral lanserte i februar den nye forenings- og aktivitetsportalen mittalstahaug.no.

mittalstahaug promo liggende

Eiendomsskatt 2024 - Offentlig ettersyn

Eiendomsskattelistene for 2024 legges nå ut til offentlig ettersyn. Lista inneholder adresse, matrikkelbetegnelse, takst, grunnlag, promillesats, skatt og om eiendommen har noe fritak for eiendomsskatt.

AdobeStock_317135516[2]

Høring: Kulturhistoriske landskap av nasjonal interesse (KULA) i Nordland fylke

Riksantikvaren sendte i januar utkast til rapport for Kulturhistoriske landskap av nasjonal interesse i Nordland på høring. Det er i alt forslag om 16 landskap i 17 kommuner, og ett av disse landskapene ligger i Alstahaug. Høringen er åpen, og alle har mulighet til å komme med innspill.

Fra Skålvær mot Alstenøya, Offersøy og Tjøtta

Prestegården Borettslag

I august 2024 er det planlagt at prosjektet Prestegården Borettslag skal stå ferdig.

Boligprosjektet med 24 nye omsorgsleiligheter skal være et godt sted å bo for deg som har behov for litt ekstra omsorg i hverdagen, enten du bor alene, eller sammen med din samboer/ektefelle.

Illustrasjonsfoto