Hopp til toppmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden

Sol, sommer og arbeid med naturmangfold

Det er sommer og tid for å skape minner. Turer i fjellet, ut med båt, bading i sjøen eller kanskje finne jordbær å tre de på et strå. Mange legger ut bilder av disse minnene på sosiale media. Hva er så felles nevneren, jo natur. Det har vi vel nok av, eller? Vi er flinke til å ta vare på mangfoldet i kommunen, eller?

Fjellbloddråpesvermer  på brudespore

Fritidskasse Alstahaug

Alstahaug kommune har fått tilskudd fra Bufdir gjennom stønadsordningen «Tilskudd for inkludering av barn og unge», til å opprette en lokal fritidskasse. Fritidskassen skal gi flere barn og unge (5-19 år) i Alstahaug fra familier med lav inntekt, muligheten til å delta i faste organiserte aktiviteter. Tilskuddsordningen er tillitsbasert.

Barn illustrasjon

Fjellturer i De syv søstre

Landskapet i kommunen vår preges av den kjente fjellrekka De syv søstre. Som fotturist er det en opplevelse å ferdes over disse toppene. Det er merket løype opp til hver enkelt topp - og også mellom toppene. På denne siden finner du lenker til relevant informasjon om De syv søstre og hvordan du best kan ferdes til fjells her.

Utsikt fra fjelltur i De syv søstre. Landskap med åkre, skog, hav og fjell.

Vindenes hus 30 år - jubileumsutstilling

I august 2024 er det 30 år siden Alstahaug fikk sin del av kunstprosjektet Skulpturlandskap Nordland, Vindenes hus. Vi vier derfor skulpturen litt ekstra oppmerksomhet i år, og inviterer i sommer til en jubileumsutstilling for skulpturen i Kulturbadet Galleri.

Plakat til skjerm vindenes hus 30 år kred

Pride Alstahaug

Lørdag 1. juni satte regnbueflagget sitt preg på Sandnessjøen, når kjærligheten og mangfoldet ble feiret under Pride Alstahaug. Før dagens Pride-parade og festshow på Kulturbadet ble årets arrangement åpnet med en tale ved ordfører Peter Talseth, som du kan lese her.

Åpning ved ordfører Peter Talseth