Også den pedagogiske praksisen krever fleksibilitet, spesielt ved unngåelsesmotivert fravær. Faglige og sosiale krav knyttet til presentasjoner, prøver eller til f. eks. kroppsøving kan spille en rolle i å opprettholde fravær. Da må skolen vise vilje til å gjøre individuelle tilpasninger for å redusere stress hos eleven.

Forutsigbarhet i håndteringen av alvorlig skolefravær

Struktur og forutsigbarhet i skolehverdagen er viktig for elevene, og dette må gjennomsyre hele skolemiljøet. Noen skoler opplever for eksempel elever som er «streifere», det vil si de er på skolen, men bruker i mange situasjoner ulike strategier for å ikke være i læringssituasjonen og lykkes med det. Skolen må ha en omforent holdning og reaksjon mot den type atferd. Viktigheten av å ha en god, kollektiv praksis med felles regelhåndtering kan ikke undervurderes. Slik kan skolen bruke individuelle erfaringer hos den enkelte lærer i enkeltsaker til å videreutvikle skolens felles praksis når det gjelder fraværsproblematikk.