I dagens sykehjem møter man pasienter som er svært skrøpelige. Gjennomsnittspasienten i norske sykehjem er i dag 87 år og har 5 ulike sykdommer som han/hun får behandling for. Mange av våre sykehjemspasienter har i tillegg en demenssykdom. Sykehjemspasienten befinner seg dermed i en livssituasjon der han/hun er avhengig av hjelp til mange av livets situasjoner. Dette gjelder f. eks forflytning, spising og personlig hygiene. Sykehjemspasienten er derfor i en svært sårbar situasjon som betinger klokskap og innsikt fra personalet. Ansatte i pleie- og omsorgstjenesten møter etiske dilemmaer hver dag, og de må ta aktive handlingsvalg. Det har lenge vært et ønske om å sette fokus på etikk ved våre sykehjem.

Ansatte ved sykehjemmene i Herøy, Alstahaug, Leirfjord og Dønna gjennomførte derfor høsten 2010 et felles prosjekt i etisk kompetanseheving i sykehjem ved hjelp av drama og refleksjon. I dette prosjektet ville vi ta utgangspunkt i deltakernes egne erfaringer fra praksis. Dette skulle skje ved hjelp av deltakernes fortellinger. Deltakerne var særlig opptatt av å fortelle om situasjoner der de opplevde at pasienter ble krenket. Ved å ta utgangspunkt i valgte fortellinger, skulle vi lage stillbilder som illustrerte fortellingen. I fellesskap reflekterte vi   rundt disse stillbildene. Hva var det som skjedde her? Hvem gjorde hva? Hvordan opplevdes dette for deg? Hvordan opplevde pasienten denne situasjonen? Deretter drøfter man seg fram til handlingsvalg man kunne se for seg i den valgte situasjonen. Kunne jeg gjort noe annerledes? Hva kunne det være? Gjennom fire samlinger ble disse fortellingene dramatisert gjennom stillbilder. Ved å å reflektere og ta handlingsvalg, ble stillbildet endret.

Ved denne arbeidsmetoden både ”hørte jeg, så jeg og gjorde jeg”.  Spørsmålet vårt videre i dette prosjektet ble da om kombinasjonen mellom å høre, se og gjøre fører til mer forståelse - til mer læring og mer etisk kompetanse – til bedre handlingsvalg i etisk vanskelige situasjoner Resultatet har vært enstemmig positivt fra prosjektets deltagere og viser at drama kan føre til økt refleksjon og mer åpenhet og diskusjon rundt etiske dilemmaer i arbeidshverdagen .Prosjektleder har vært sykepleier Kristin Sørensen.      

Her kan dere lese rapporten:                               

Prosjektrapport "Jeg ser det og husker- jeg gjør det og forstår"- om erfaringer ved bruk av drama og bildeteater i etisk refleksjon å sykehjem 2011