Våre nettsider er under flytting

Vi er i gang med å flytte våre nettsider til ny server. Hvis du opplever feil eller mangler på sidene, ta kontakt.

Les mer om Våre nettsider er under flytting

Innbetalinger til kommunen

Alstahaug kommune sender ut krav med betalingsblankett med KID-informasjon. Denne må benyttes for å få betalingen automatisk registrert.

Månedlig faktura

Du kan inngå avtalegiro på kommunale krav. Avtalegiro-avtale oppretter du selv i din nettbank. Du kan også kontakte banken hvis du trenger hjelp.

Kommunen tilbyr også eFaktura. For mer informasjon kontakt Linda Schei på tlf: 75 07 50 28 

Faktura med KID-informasjon – Bankkontonummer: 4516.27.94888

Øvrige innbetalinger - Bankkontonummer: 4516.27.94918

Kommunale avgifter: Irmelin Wilmann  - Telefonnummer: 75 07 56 05

Barnehager/SFO: Maia Vistnes – Telefonnummer: 75 07 50 56

Pleie/omsorg: Elin Johansen – Telefonnummer: 75 07 52 50

Husleie: Tonje Martinsen - Telefonnummer: 75 07 56 08

NAV: Alf-Johnny Karlsen – Telefonnummer: 55 55 33 33

Kulturskolen: Anne Sofie Mentzen – Telefonnummer: 97 11 99 16

Epostadresse: post@alstahaug.kommune.no

Priser

Gebyrsatsene for salg og skjenking av alkohol kan bli endret av kommunestyret eller ved endring i lov/forskrift.

 

Kommunens andel kr 363,-

 

Årsgebyr for vannforsyning og avløpshåndtering er todelt. Vann- og avløpsgebyrene beregnes etter prinsippet vannmengde inn er lik vannmengde ut.

 

Tilknytningsgebyr er et engangsgebyr som skal betales for tilknytning til kommunalt vann- og/eller avløpsanlegg. Gebyret skal betales ved tilknytning av:

  1. Ny tilknytning av eiendom.
  2. Tilknytning av eksisterende eiendom, eller eiendom som kommunen krever tilknyttet.
  3. Eksisterende eiendom med tilknytning som ikke er godkjent.
  4. Annen permanent tilknytning til kommunalt vann- eller avløpsanlegg, f.eks. vanningsanlegg for landbruk, idrettsanlegg mv.
  5. Tilbygg eller påbygg som øker bygningens BRA med 50m2 eller mer.
  6. Særskilt tilknytning av sprinkleranlegg.

For boligeiendom skal tilknytningsgebyr utgjøre et fast beløp per boenhet.

For næringseiendom skal tilknytningsgebyr utgjøre et fast beløp per tilknyttet bruksenhet.

For kombinasjonseiendom betales gebyr for hver av delene etter reglene over.

 VannAvløp
Tilknytningsgebyr (kr)20252025
Lav sats pr boenhet/bruksenhet
Med refusjon/opparbeiding av kommunalt anlegg
1.600,-1.600,-
Høy sats pr boenhet/bruksenhet
Uten refusjon/opparbeiding av kommunalt anlegg
21.000,-26.000,-


 

 

Abonnenter som har vannmåler betaler en årlig leie for vannmåleren. Alle vannmålere skal avleses en gang hvert år innen 31. desember. Målerstand skal rapporteres til kommunen.

 Vann
Vannmålerleie (kr/år)2025
Dimensjon inntil ø25mm (Q2,5)kr 550,-
Dimensjon mellom ø25mm og ø50mm (Q4)kr 1.150,-
Dimensjon  mellom ø50mm og ø100mm (Q10)kr 1.250,-
Dimensjon mellom ø100mm og ø250m (Q10+)kr 3.700,-

Årlig vannmålergebyr (overgangsgebyr)

Det betales et årlig gebyr for å dekke kommunens kostnader i forbindelse med tidligere privat eide vannmålere, kontroll, administrasjon. Kr 200,-

Oppmøtegebyr for avlesning av vannmåler:

Dersom abonnenten unnlater å foreta avlesning i tråd med lokal forskrift og kommunen må foreta avlesningen: kr 1.000,- per gang per eiendom.

Gebyr for avstengning og påsetting av vannforsyningen:

Dersom kommunen foretar avstengning eller påsetting: kr 2.000,- per gang per eiendom.

Gebyrreduksjon i medhold av forbrukerkjøpslovens regler om prisavslag

Abonnenten har rett til reduksjon i gebyr ved feil eller mangel ved vannforsyningen i medhold av forbrukerkjøpslovens regler om prisavslag. Abonnenten har rett til redusert gebyr dersom ikke-varslet avbrudd i vannforsyningen varer i mer enn 24 timer. Vilkår for gebyrreduksjon er at mangelen skyldes forhold på kommunens side, for eksempel forurensing i vannkilde eller feil ved kommunalt anlegg. Krav om redusert gebyr må fremmes innen to måneder etter at forholdet oppsto, dersom ikke kommunen har fattet eget vedtak om gebyrreduksjon.

 

Kommunen krever en årlig tilsynsavgift til dekning av sine kostnader med tilsynsoppgaver ifm. salg av tobakk, jfr. bestemmelsene i  tobakksskadeloven § 7 Lenke til et annet nettsted..

Tilsynsavgift for salgssteder (faste og midlertidige) for tobakksvarer og tobakkssurrogater betales etter satsene i Forskrift om registrerings- og bevillingsordning for tobakksvarer mv § 33 Lenke til et annet nettsted..

Midlertidige salgssteder er definert i Forskrift om registrerings- og bevillingsordning for tobakksvarer mv § 10 Lenke til et annet nettsted..

Bestemmelsene ifm. salg av tobakk og tobakksurrogater kan bli endret ved endring i lov/forskrift. 

Gebyr for utvidelse av bevilling for enkelt anledning (for virksomheter med eksisterende skjenkebevilling) er per tid satt til kr. 567,- per dag.

Omsetningsoppgave: Det leveres ikke omsetningsoppgave for utvidelser for enkelt anledning. Omsatt mengde alkoholholdig drikk blir rapportert inn som en del av den ordinære omsetningsoppgaven til bevillingshaver jfr. alkoholforskriften § 6-3 Lenke til et annet nettsted.

Gebyr for ambulerende bevilling (lukket arrangement) betales etter satsen i alkoholforskriften § 6-2 Lenke til et annet nettsted.

Omsetningsoppgave: Det leveres ikke omsetningsoppgave for ambulerende skjenkebevillinger. 

Gebyr for salgs- og skjenkebevilling for enkelt anledning (åpent arrangement) er satt til kr 1442,- per dag i bevillingsgebyr, med mulig tillegg beregnet ut fra faktisk omsatt mengde alkoholholdig drikk.

Omsetningsoppgave: Det leveres kun inn omsetningsoppgave for større arrangementer (eksempelvis større festivaler med mange gjester over flere dager). For andre arrangementer leveres ikke omsetningsoppgave. 

Jamfør for øvrig alkoholforskriften § 6-3 Lenke til et annet nettsted..

Sist oppdatert