Torsdag signerte Telenor – med dekningsdirektør Bjørn Amundsen og sponsorsjef Petter Svendsen i spissen – en tre års kontrakt med Arctic Race og rittleder Knut-Eirik Dybdal. Avtalen innebærer blant annet at Telenor starter en betydelig utbygging av basestasjoner for å skape optimale dekningsforhold både for tilskuere og TV-sendinger under årets internasjonale ritt i august.
 
– Telenor oppgraderer 24 basestasjoner, og investerer i underkant av 12 millioner kroner på utvidet 4G-nett i og rundt årets Arctic Race trasé. Til sammenlikning lå oppgraderingene i nettet rundt Arctic Race i fjor på rundt tre millioner kroner, så årets oppgradering er betydelig for regionen. Vår avtale med Arctic Race er en viktig del av vår nasjonale omlegging fra 2G til 4G, forteller dekningsdirektør i Telenor, Bjørn Amundsen.
 
Utbygging på Saltfjellet er alt klar, og snart vil basestasjoner ved Saltstraumen og øvrige punkter langs traseen følge etter. Utbyggingen i regionen er fremskyndet betydelig på grunn av årets sykkelritt, og skal være ferdig til rittstart 11. august.
 
Avtalen med Telenor utgjør mye mer enn et kommersielt sponsorat, og det viktigste med denne avtalen er at Telenor nå blir med på den teknologiske utviklingen av rittet, forteller daglig leder i Arctic Race of Norway, Knut-Eirik Dybdal.
 
– Med 4G på plass får vi muligheten til å vise levende TV-bilder fra rittet, blant annet i følgebilene. Nå får også muligheten til å vise TV-bilder direkte fra folkelivet langs løypa i flere timer før selve rittet passerer. Dette er en ny dimensjon som er med på å heve Arctic Race of Norway ytterligere, avslutter daglig leder i Arctic Race, Knut-Eirik Dybdal.
 
Etapper i Arctic Race of Norway 2016:
➢ torsdag 11. august, etappe 1: Fauske - Rognan, 176 km
➢ fredag ​​12. august, etappe 2: Mo i Rana - Sandnessjøen, 198 km
➢ lørdag 13. august, etappe 3: Nesna - Korgfjellet, 160 km
➢ søndag 14. august etappe 4: Polarsirkelen (Rana Kommune) - Bodø, 193 km