Ansatte
Barn
  • Kairo Matteo

  • Bodhan

  • Ragnar

  • Mustafa

  • Selma

  • Vilje Olea

  • Maria-Kristin

  • Marlon

  • Kornelia Liv

  • Joseph

  • Alexandra

  • Casper-Emiil

  • Oskar

  • Jonas

  • Emilia

  • Mille Synnøve

  • Oliver Andreas

  • Jenovi

  • William

  • ÅRSPLAN 2023/2024

    24/09/2023

     

    Årsplanen er vårt viktigste arbeidsredskap og den skal sikre sammenheng, progresjon og kvalitet i vårt arbeid med barna. Ønsker du å få et lite innblikk i vår barnehagehverdag og få mer kunnskap om hva vi i Posthornet barnehage står for? Da har du muligheten her  

    Du finner årsplanen under dokumenter. 

     

  • ÅRSHJUL - MÅNEDSTEMA

    24/09/2023


    Vi har laget et eget årshjul for hvilke tema som skal være i fokus i de ulike månedene.

    august/september:   jeg - du - vi (kroppen vår, følelser og vennskap)

    oktober:                   jeg - du - vi. Vennskapsuke i uke 40. Høst.

    november:               leseglede.

    desember:                adventstid

    januar:                     vinter

    februar/mars:          Forut barneaksjon

    april:                       vår

    mai:                         bevegelse er gøy

    juni:                         ? 

     

    Tema i juni bestemmer vi sammen med barna. Her blir det tatt utgangspunkt i barnas ønsker og interesser. Vi har tidligere vært innom både sjørøvere, indianere, insekter, fysisk aktivitet og livet i fjæra. Vi avrunder temaarbeidet i juni med utstilling og storstilt sommerfest hvor vi inviterer foreldre og familie på besøk .

     

     

     

  • DU FINNER OSS PÅ FACEBOOK

    22/01/2021

     

    Vi lever i en verden av smarte løsninger og stor tilgang til skjerm. Det er ikke alltid like lett å nå alle og være sikker på at alle mottar den informasjonen vi ønsker å gi. Vi har valgt å bruke Facebook som et hjelpemiddel for å gi noen smakebiter fra, og innblikk i, hvordan barnehagehverdagen arter seg her hos oss i Posthornet barnehage. Søk oss gjerne opp og ta en titt .

     

  • BOK I BRUK

    07/02/2023

     

    Månedstema i februar er bok i bruk.

    Vi ønsker å gi barna gode opplevelser av, skape interesse for og glede over bøker og høytlesning.

    Vi har et stort og variert utvalg av bøker på bokrommet vårt som er tilgjengelig for barna hver dag.

    Vi har også barnehagebibliotek hver 14.dag hvor barna kan låne med seg bøker hjem.

    I februar får alle barna sin dag hvor de kan ta med seg en bok hjemmefra. Barnet får "presentere" sin bok og boken blir lest høyt for de andre barna. 

    Personalet skal prøve seg på å bruke digitale verktøy da en bok kan formidles på mange måter. 

    En spennende måned - vi gleder oss  

     

  • SPRÅKARBEID I BARNEHAGEN

    16/04/2021


    Grunnlaget for barnas språklæring og språkutvikling legges i barnehagealder. I barnehagen har vi alltid fokus på å prate mye med barna - vi skal "bade barna i språk". Dette handler om at alle barn skal møte et rikt og variert språk i alle situasjoner gjennom hele barnehagedagen. Slik vil barna få nye ferdigheter, flere ord, større forståelse og øke sin språkkompetanse. For å si det enkelt - barn lærer språk gjennom å høre andre prate og gjennom å prate selv.

    Vi lever i en verden hvor tilgangen til skjem i form av mobiltelefon, IPad og Tv blir stadig større. Forskning viser at mye skjermbruk skaper passive barn. I barnehagen har vi derfor stort fokus på å prate med hverandre, lese bøker, synge sanger, bruke kroppen vår aktivt og leke sammen. Aktiviteter som krever at vi er face-to-face, tar initiativ og bidrar aktivt, med ord, eller som ettåringen, med kroppsspråk, mimikk og lyder.

    Alle barn trenger å bli sett, hørt, pratet med og bekreftet. Det som skjer i de første årene i et barns liv vil være av stor betydning for resten av livet. 

  • BARNEHAGEBIBLIOTEK

    05/11/2019

     

    Vi har i høst startet opp ei ordning som vi har valgt å kalle "barnehagebibliotek". Dette fungerer slik at barna hver fredag kan få låne med seg ei bok hjem fra barnehagen. Denne boka kan barna ha hjemme til neste fredag, hvor boka leveres tilbake og ei ny bok kan lånes med hjem.

    For oss er bøker og høytlesning en viktig del av det språkarbeidet vi gjør i barnehagen. Vi opplever at barn som blir lest for utvikler et mer variert språk og et større ordforråd, noe som er utrolig viktig for deres språkutvikling.

      

  • POSTHORNET BARNEHAGE 30 ÅR

    03/10/2019

     

    I høst er det hele 30år siden Posthornet barnehage startet og dette fortjener en skikkelig fest. Dagen ble feiret med forventningsfulle barn, masse besøk, fine ord og varme klemmer, mimring og "husker du?", sang, ballonger, glede, mye latter og noen tårer, nydelig lapskaus og deilige kaker, blomster og gaver. En flott bursdagsfest!

    Alle de 5 damene som i sin tid var med på å starte opp barnehagen, var innom, og Inger-Lise som faktisk har vært ansatt fra starten av og fortsatt jobber i Posthornet ble gjort ekstra stas på med blomster og gave. Vi er full av beundring og håper å beholde henne i mange år til

    Utrolig kjekt å få besøk av flere gamle "posthornunger" som nå er blitt til flotte ungdommer. Det er alltid morsomt å finne igjen sin plass i garderoben, se på gamle gruppebilder og prate om episoder som huskes, både på godt og vondt.  

    Etter en slik dag kjenner vi litt ekstra på at vi er privilegerte som får lov til å holde på med det vi gjør.

     

  • DA VAR VI I GANG

    10/09/2019

     

    Endelig er alle på plass og vi har kommet i gang med nok en spennende høst. Vi har "å bli kjent" og vennskap som hovedtema for september. For våre fire små så er det en helt ny verden som skal oppdages og utforskes. De skal bli kjent med hverandre, med de voksne og med de større barna. Areal, rom og muligheter skal undersøkes både inne og ute. Regler, grenser og rutiner skal utfordres og etter hvert læres. Dette kan føles både litt skremmende, slitsomt og spennende for et lite menneske.

    Da er det godt at vi har de flotte storbarna våre som trår til med en hjelpende hånd og litt trøst og kos om det røyner på. Det er flere som får leve ut sine drømmer om å være storebror eller storesøster her .

    For de store så er det nå tid for å finne sin plass i ei ny barnegruppe, finne sin rolle, få status hos de andre og være en god lekekamerat. Selvfølgelig dukker det opp noen frustrasjoner og konflikter underveis, men det ordner seg fort, enten av barna selv eller at vi voksne trør til som meglere og veiledere. Vi prater mye sammen om hvordan vi vil ha det i barnehagen og hvordan vi skal være mot hverandre for at alle skal ha det bra. Hos oss skal alle bli sett, hørt og tatt på alvor.

     

  • Hvorfor skal vi lese for barn i barnehagen?

    26/02/2018

    Barnehagen skal bidra til at barn får et positivt forhold til tekst og bilde

  • La være å øve på tall og bokstaver

    26/02/2018

    Høytlesing er kanskje den viktigste starten på leseprosessen.

  • LEK først - det andre kommer etterpå!

    23/04/2017

     

    Vi benyttet vår siste kurs/kompetansedag dette barnehageåret til å dra på kurs i Mosjøen med hele personalgruppen. Her fikk vi en flott dag med Terje Melaas - en morsom, engasjerende, kunnskapsrik og litt sprø foreleser som virkelig kunne by på seg selv. Mye latter og ikke minst MYE alvor - barnas lek er utrolig viktig og leken skal ha STOR plass i barnas hverdag!

     

  • Å bevege seg – er det morsomste som finnes

    19/02/2017

    Hva bør man tenke på når man skal legge til rette for bevegelsesaktiviteter med små barn?

  • Barns bidrag til kvalitet i barnehagen

    17/01/2017

    Hva er barnehagekvalitet? Det er mange tilnærminger å velge mellom dersom vi vil prøve å besvare dette spørsmålet

  • Stress smitter

    13/11/2016

    Jesper Juul skriver om stress i A-magasinet. Dette er del to av tre. Barn blir bare stresset hvis hele familien er det.

  • Episoder fra et kjøpesenter

    13/11/2016

    Et handlesenter er kanskje foreldrenes største utfordring. Les Jesper Juul sine betraktninger fra kaffestolen på et kjøpesenter.

  • Hvorfor spør jeg så mye?

    07/10/2016

    Barn spør om mye mellom himmel og ord. Skal man egentlig gi dem fasitsvar? Hvordan kan vi gi svar som virker utviklende for barnet?

  • Hun fortjente applaus - men må ta til takke med t

    22/08/2016

    Til stede eller tilgjengelig eller helst begge deler.

  • Hva bør barnet spise i barnehagen?

    22/08/2016

    Det er vanskelig å gi et enkelt svar på hva alle barn bør spise i barnehagen

  • Om aktive barn

    24/07/2016

    Gutten løp rundt med et lekesverd, mens han roper og skriker

  • Den sårbare leken

    24/07/2016

    Hvilke dilemmaer står de voksne overfor i møte med ettåringenes lek?

  • Det er ikke lek alt som gir læring

    24/06/2015

    Lek og læring brukes om hverandre som om de var to sider av samme sak. Det er de ikke. Læring er alltid til stede i leken, men leken er slett ikke alltid til stede i læringen, slik noen vil ha det til. Spørsmålet er hva vi verdsetter mest.

  • Voksenpersoner med god omsorgsevne

    11/02/2013

    Hva er viktigst for å skape gode barnehager for ettåringene?

  • Samspill for lek og læring

    17/02/2010

    Går det an å skape en pedagogikk der lek og læring integreres?

  • Små barns vennskap

    17/02/2010

    Respekter og støtt alle ulike former for vennskapsrelasjoner som finnes mellom barn.

Fotoalbumet