Det er derfor viktig at vi klarer å gjennomføre en minneverdig markering av nasjonaldagen. Det er mange detaljer som ikke kan plasseres, bl.a. grunnet at det ventes nasjonale retningslinjer for gjennomføringen av 17. mai. Disse er ventet tidlig i mai. Smittesituasjonen i Alstahaug vil også være avgjørende for hva vi kan få gjennomført. Det har i så måte vært avgjørende å lage et program som er gjennomførbart uavhengig av smittesituasjon.

Korps

Våre musikkorps er en viktig del av feiringen av vår nasjonaldag. Her vil vi være i dialog med den kommunale helseledelsen og med de ulike korps for å legge til rette for musikk i gatene, om dette skulle bli mulig.

Tanken for årets arrangement er uansett å gjennomføre de tradisjonelle markeringer.

Programmet for 17. mai gjøres i samarbeid med skoler og barnehager, korps, FAU/kommunalt FUG, områdeutvalg, Scandic, Havnafestivalen, næringsforeningen, Helgelands blad/iSandnessjøen, blålysetater og andre aktuelle samarbeidspartnere.

Scene i Karivika

I samarbeid med Havnafestivalen arbeider vi for å rigge en scene i Karivika med mulighet også for drive-in kino. Om dette lykkes vil scenen bli brukt gjennom dagen, og til kinovisninger på ettermiddag for familier.

Hva som er mulig ut over dette er enklere å ta stilling til når dagen nærmer seg og vi har konkrete retningslinjer å forholde oss til.

Noen byer har startet planleggingen av båtkortesje, bilkortesje, AmCar, MC ol. Dette er noe vi vil se på muligheter for også her i kommunen.

Ønsker forslag fra innbyggere

Vi ønsker å få inn flere gode forslag fra publikum for hva som kan gjøres for å lage en stor og uforglemmelig markering av vår nasjonaldag.